Риторика
Тип: На вибір студента
Кафедра: перекладознавства і контрастивної лінгвістики імені григорія кочура
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
6 | доцент Наняк Ю. О. |
Опис курсу
Метою дисципліни є сформувати риторичну компетенцію майбутнього фахівця, навчити раціональної мовленнєвої поведінки у різних ситуаціях спілкування; формування і виховання носіїв змістовного, переконливого, правильного мовлення. Знання риторики розвиває загальну і фахову ерудицію, професійно важливі мислительно-мовленнєві якості мовців.
Завдання курсу: формування високих професійних знань та якостей студентів як майбутніх філологів.
Теоретичні: підвищити методологічну і методичну підготовку майбутніх перекладачів до дій під час виступів у різноманітних ситуаціях та взаємодії з представниками соціальних груп.
Практичні: сформувати у здобувачів самостійність як особистісну рису та важливу професійну якість, впевненість під час мовлення та публічних виступів, вміння правильно будувати процес ораторського мовлення та видів ораторських промов;
Студенти повинні знати:
- історію виникнення та становлення класичної риторики;
- сучасну концепцію риторики, яка пов’язана з формуванням свідомої світоглядної позиції та компонентним володінням предметом аргументації;
- основні поняття загальної риторики;
- прийоми словесної наочності;
- етапи підготовки усної промови;
- критерії оцінки промови;
- жанри красномовства;
- види промов;
- невербальні засоби спілкування.
Студенти повинні володіти практичними навичками:
- вести розгорнутий монолог (лекцію) з фахової проблематики;
- вести ефективну, конструктивну бесіду на будь-яку тему з кола зацікавлень культурної, високоосвіченої людини;
- володіти етикою оратора;
- виробити індивідуальний образ оратора, власний ораторський стиль;
- організувати взаємодію з аудиторією, налагодити контакт, зворотній зв’язок, спілкування;
- підготувати публічний виступ;
- давати загально риторичну оцінку ефективності продукта мисленнєво-мовленнєвої діяльності;
- вдосконалювати техніку мовлення (дикції, якостей голосу, інтонації тощо);
- знаходити можливі засоби переконання відносно предмета мовлення та правильної побудови аргументу, який складається з ідеї, її обґрунтування та розташування.
Рекомендована література
Базова
- SELBER, S. A. Rhetorics and Technologies : New Directions in Writing and Communication. [Columbia]: University of South Carolina Press, 2010.
- CRICK, N. Rhetoric and Power : The Drama of Classical Greece. Columbia, South Carolina: University of South Carolina Press, 2014.
Допоміжна
- Етика ділового спілкування: навчальний посібник/ [Т. Б. Гриценко, С.П.Гриценко , Т. Д. Іщенкотаін.]. – К. : Юніверс, 2007. – 216 с.
- Губенко Л. Г. Культура ділового спілкування : начальнийпосібник/ Л.Г.Губенко, В. Д. Нємцов. – К., 2002. – 195 с.
- Сагач Г. М. Ділова риторика: Мистецтв ориторичної комунікації / Г. М. Сагач. – К. : Зоря, 2003. – 287 с.
- Ложкин Г. В. Практическаяпсихология конфликта/ Г. В. Ложкин, Н.И.Повякель. – К. : МАУП, 2000. – 256 с.
- Радевич-Винницький Я. Етикет і культура спілкування / Я. Радевич-Винницький. – Львів : СПОЛОМ, 2001. – 224 с.
- ЧмутТ. К. Етикад ілового спілкування: навчальний посібник / Т. К. Чмут, Г.Л.Чайка. – К. : Юніверс, 2003. – 216 с.
- ШеломенцевВ. М. Етикет і сучасна культура спілкування/ В.М. Шеломенцев. – К. : Освіта, 2003. – 345 с.
- Hall E. Beyond Culturе / E. Hall. – N.Y. : Doubleday, 1998. – 245 р.
- Hall Understanding Cultural Differences / E. Hall, M. Hall. – Yarmouth : Intercultural Press Inc., 1990. – 248 р.