Література в школі: цікаво, складно, важливо… Прийоми вивчення української та зарубіжної літератури в закладі середньої освіти

02.05.2023 | 20:10

02 травня 2023 року відбулося спільне практичне заняття для студентів і магістрантів двох Університетів — Львівського національного університету імені Івана Франка та Київського національного лінгвістичного університету. Тема заняття —  “Література в школі: цікаво, складно, важливо… Прийоми вивчення української та зарубіжної літератури в закладі середньої освіти” — зацікавила здобувачів освіти і їхніх викладачів. До активної співпраці долучилися магістранти факультету іноземних мов Львівського національного університету імені Івана Франка (035 Філологія; французька мова та література; іспанська мова та література) і студенти ІІІ курсу педагогічного факультету романо-германської та української філології (014 Середня освіта; українська мови і література, англійська мова, зарубіжна література) Київського національного лінгвістичного університету.

Нова форма навчальної співпраці відбулася в межах курсу “Метамодерні горизонти читання”. Діалог-обмін методичними ідеями та пропозиціями відбувався під керівництвом Лідії Мацевко-Бекерської, проф., завідувача кафедри світової літератури Львівського національного університету імені Івана Франка, і Катерини Таранік-Ткачук, к.п.н., доцента кафедри української філології Київського національного лінгвістичного університету, головного спеціаліста Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України; кандидата педагогічних наук.

Катерина Валеріївна познайомила присутніх із найбільш важливими проблемами новітньої літературної освіти у призмі діяльності вчителя, детально проаналізувала актуальні запити суспільства до освіти й освітян, зокрема, показала значну палітру професійного самовираження вчителя літератури передусім. Особливий акцент був зроблений на фаховому “портреті” вчителя, на вимогах до уроку літератури, на його поліфункціональності, що може бути зреалізована в поєднанні таких складових: позитивне мислення, створення ситуації успіху, розвиток емоційного інтелекту.

Студентки ІІІ курсу педагогічного факультету романо-германської та української філології Київського національного лінгвістичного університету показали методичні можливості вивчення літературного твору, поєднавши принципи літературознавчого аналізу з актуальними методичними прийомами: Вікторія Клименко на матеріалі творчості Я. Л. Вишневського проаналізувала мотив самотності, що узагальнила Іванна Михалик, увівши стиль польського письменника в естетику метамодерну; Юлія Бобрик акцентувала на художніх особливостях часу та простору в романі В. Лиса “Камінь посеред саду”; Дар’я Маслак показала логіку дослідження концепції людини в оповіданнях Ф. Кафки. Літературознавчі та методичні здобутки студентів значною мірою деталізували та конкретизували схему аналізу літературного твору, яку розробила та апробовує доц. К. Таранік-Ткачук.

Магістранти Львівського національного університету імені Івана Франка представили свої ідеї щодо ефективних прийомів роботи з літературними творами у школі. Зокрема, Богдан Яремків показав цікавий формат читання саги про Гаррі Поттера Дж. Роулінг, Петро Кузенко — роману “Айвенго” В. Скотта, Ліна Фоменко — образу Гобсека у творчості О. де Бальзака, Марія Чабан — казок братів Грімм.

Спільне практичне заняття, проведене віддалено на платформі Zoom, започаткувало навчальний діалог у новому науково-освітньому форматі, коли міжкафедральне, міжфакультетське, міжуніверситетське багатоголосся розширює простір цікавих ідей, збагачує методичну палітру задля формування компетентного філолога — дослідника, викладача, вчителя.

Особлива вдячність усіх учасників практичного заняття була адресована тим, хто щоденно творить мирне безпечне майбутнє України — кожному воїнові, кожній людині, котра робить усе можливе для перемоги у Великій визвольній війні й творенні спільного простору щасливих людей-переможців.