Програма зведення мостів (Кассель–Львів): Проєкт «Літературне Просвітництво і його медіа»

22.05.2024 | 14:45


Згідно з Додатком до Меморандуму про взаєморозуміння між Львівським
національним університетом імені Івана Франка та університетом міста Касселя
(Німеччина)
викладачі і студенти кафедри німецької філології факультету іноземних мов
Львівського національного університету імені Івана Франка взяли участь у
навчальному курсі «Літературне Просвітництво і його медіа», прочитаний
професоркою докторкою Ніколя Россбах (університет міста Касселя) і випускницею
кафедри 2012 року Наталією Воробей (університет міста Касселя). Навчальний курс (56
годин літнього семестру 2024 року) провадився двома мовами: німецькою і
українською і був розрахований на зацікавлених німецькою літературою і сучасними
літературознавчими студіями українських слухачів. Навчальний курс був оснащений
електронним варіантом у системі електронного навчання Moodle, який містив усі
презентації лекцій, їх аудіо-запис, перелік літератури до тем, а також відскановані
книги і статті для самостійного опрацювання і поглиблення знань. Детально у
супроводі методичних рекомендацій до написання екзаменаційної роботи описані
вимоги до неї і правила її оформлення. Лекційний матеріал німецькою мовою,
майстерно структурований і викладений проф. Россбах, тема якого належить до
наукових інтересів дослідниці (Roßbach N. Wissen, Medium und Geschlecht. Hamburg :
Peter Lang, 2015. 246 S.), супроводжувався семінаром, на якому інтенсивно
обговорювалися проблемні комплекси лекцій, які закріплювалися читанням
оригінальних літературних і публіцистичних текстів XVIII століття. Проф. Россбах
доклала чимало зусиль, щоб українські слухачі мали доступ до німецької періодики
XVIII століття, щоб орієнтувалися в можливостях диджитального перекладу,
користувалися словниками, довідковою літературою, лексиконами і енциклопедіями,
послуговувалися дигіталізатами текстів періоду Просвітництва.
Навчальний курс «Літературне Просвітництво і його медіа» складався із 13 тем, які
оригінально висвітлювали епоху німецького Просвітництва, зосереджуючи головну
увагу на різних медіа поширення знання у XVIII столітті. У вступі до курсу були
висвітлені головні поняття «Просвітництво», «медіа XVIII ст.», «концепт знання».
Лише окресливши історію медіа XVI–XVII століть, зосередившись на
мультимедіальному передаванні знання близько 1700 року на прикладі Лейбніца, були
розглянуті медіа і моделі знання XVIII століття. У центрі уваги перебували:
популяризація знання через освітній діалог (приклад Фонтенеля), лексикони для
читачів газет, лексикони для жінок Корвінуса, повчальна поезія (приклад Сидонії
Гедвіґ Цойнеман), енциклопедії (зокрема енциклопедія Цедлера), моралістичні
тижневики, журнали для жінок (приклад «Помона» Софії фон ла Рош), роль інтуїції в
раціональну добу Просвітництва.
Навчальний курс був інформативним, пізнавальним, сприяв актуалізації знання, його
осмисленню, поглибленню уявлень про медіа, а також про жіночу емансипацію.
Щиро дякуємо університету міста Касселя, професорці Ніколя Россбах, доценткам
Воробей Наталії і Шинкарьовій Анастасії за чудову ініціативу, наукову комунікацію
високого рівня, суттєвий внесок в освітній процес в Україні у сфері германістики,
налагодження дружніх контактів.

Світлана Маценка, слухачка навчального курсу