Розмова про радість і щасливого підлітка: всеукраїнський вебінар для учителів літератури

05.04.2023 | 17:47

РОЗМОВА ПРО РАДІСТЬ І ЩАСЛИВОГО ПІДЛІТКА:
всеукраїнський вебінар для учителів літератури

31 березня 2023 р. Лідія Мацевко-Бекерська, д.ф.н., професор, завідувач кафедри світової літератури Львівського національного університету імені Івана Франка, керівник Науково-методичного центру дослідження та викладання літератури, провела всеукраїнський вебінар на тему “Роби що-небудь, щоб бути щасливим! (Анна Гавальда “35 кіло надії”). Вебінар продовжив серію зустрічей авторів підручника “Зарубіжна література. 6 клас. ВЦ Академія. 2023” (за модельною програмою із зарубіжної літератури для закладів середньої освіти України авторського колективу під керівництвом О. Ніколенко), що розпочалася 10 березня 2023 р., з учителями шкіл України.
На початку вебінару присутні подякували захисникам України, які ціною свого життя роблять можливим нашу працю і плани на майбутнє. Під час вебінару Лідія Мацевко-Бекерська продовжила розпочату торік розмову про центральну ідею шкільного курсу “Зарубіжна література”, про концепт РАДІСТЬ у сприйманні та вивченні літератури, особливо наголосивши на важливості формування світогляду, цінностей, моральних чеснот сучасного школяра, який зростає в час Великої визвольної війни України, а також на важливих аспектах збереження особистісної емоційної та психологічної рівноваги в когнітивному портреті учня, котрий дорослішає під звук сигналу повітряної тривоги, навчаючись в укритті, переживаючи втрату дому,
рідних і близьких. Саме в парадоксальному, на перший погляд, поєднанні смислових акцентів була
представлена повість сучасної французької письменниці Анни Гавальди “35 кіло надії” – твору, який
належить прочитати, сприйняти, зрозуміти шестикласникам. Проблема, зокрема, була представлена у
призмі наукового дослідження Роксоляни Кохан (монографія “Як воно: отримати в подарунок увесь
світ? Поетологічне розгадування РАДІСНОЇ головоломки”, 2020). Художня історія про неймовірно щасливого підлітка була проказана в контексті аналізу особливостей динаміки світів (від середини ХХ століття дотепер) та розгляду особливостей покоління “альфа”, яке незабаром стане учнями середньої школи і має зробити ближчим для свого розуміння світ повісті, де хлопчик стверджує “Я ненавиджу школу. Ненавиджу її понад усе на світі. Ні, навіть ще сильніше… Вона зіпсувала мені все життя”. У п’ятому класі діти прочитали достатньо непрості твори: японську народну казку “Момотаро, або Хлопчик-мізинчик”, казку братів Грімм “Пані Метелиця”, казку Г.-К.Андерсена «Снігова королева», Оскара Вайлда “Хлопчик-Зірка”, повісті Роальда Дала “Чарлі і шоколадна фабрика”, Джозефа Редьярда Кіплінга “Мауглі”, оповідання Ернеста Сетона-Томпсона “Лобо”, казкову повість Ернеста Теодора Амадея Гофмана “Лускунчик і Мишачий король”, повісті Елеонор Портер “Полліанна”, Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”, Туве Янсон “Комета прилітає”.
Учні з допомогою вчителів відкрили для себе цікаві повороти того загадкового і неповторного феномену
життя кожної людини – відчуття, сприймання, розуміння, переживання радості. Діти побачили, що радість існує поряд із болем, страхом, невпевненістю, пересторогами і перешкодами, поряд зі стражданнями і тривогами. Діти осмислили непрості шляхи, якими їхні нові друзі, літературні персонажі, простували до радості у своєму житті. Діти розпізнавали відтінки настроїв, вчилися читати “між рядків”, розгадували приховані смисли – вже на тому рівні, який можливий і доступний з огляду на вік. Адже 10-річним школярам не зовсім просто розпізнати маркери радості в переляканій пасербиці, котра має стрибнути в криницю, в босоногій Герді, котра не бачить перешкод у пошуках загубленого Кая і відважно розмовляє з розбійницею чи долає снігові замети, у зухвалому та непоштивому Хлопчикові-Зірці, який зумів знайти добро у своєму серці, в бідному хлопчикові, для якого цукерка була майже недосяжним подарунком, у Мауглі, котрий боровся за виживання й шукав свій шлях, аби стати своїм серед своїх уже після того, як став своїм серед чужих, у відважному вовкові, котрий не зупинився перед страхом смерті заради найціннішого в його житті, у спотвореному та покинутому Лускунчикові, якого врятувала відчайдушна дівчинка, у прикутій до ліжка сонячній дівчинці, яка силою радісної думки підняла себе на ноги, у збиткуватих хлопчаках, витівкам яких обурювалося ціле містечко і воно ж завмерло від неабиякої сміливості у хвилину дуже важкого для дитини вибору – боятися чи не боятися для порятунку іншої людини.
Один із пазлів, з якого складається калейдоскоп радості для учнів 6 класу – повість сучасної французької письменниці Анни Гавальди «35 кіло надії». Представляючи тему доповіді, Л. Мацевко-Бекерська пригадала фразу вчительки Надії Сагайдак, яка на початку вебінару 17 березня емоційно ствердила, що сьогодні всі хочуть до школи — і діти, і вчителі. Саме для моделювання уроків за цією повістю була провернута увага до істотних питань, безпосередньо пов’язаних із твором, із учнем, який читатиме і осмислюватиме цей твір, із учителем, якому належить допомогти кожному учневі дати собі раду з непростою життєвою історією щасливого підлітка – нашим шестикласникам належить зрозуміти, чому Грегуар Дюбоск є щасливим хлопчиком, чому цей твір ми пропонуємо сприймати фрагментом радісного світу й радісного світосприймання.
Учасники вебінару обмінялися думками як про своєрідність художнього світу повісті, так і про особливості її вивчення у школі.