«Найкоротший шлях – іноді найдовший» (Ніл Гейман). Літературна освіта (7 клас)

27.02.2024 | 18:53

«Найкоротший шлях – іноді найдовший» (Ніл Гейман)

Літературна освіта (7 клас)

24 лютого 2024 року відбувся вебінар для вчителів літератури ЗСО України. Проф. Лідія Василівна Мацевко-Бекерська запропонувала учасникам вебінару тему «Найкоротший шлях – іноді найдовший» (Ніл Гейман): поговорімо з семикласниками про сутність людини в художній літературі».
Вебінар продовжив цикл зустрічей з освітянами України для презентації навчально-методичного забезпечення двох навчальних дисциплін — «Зарубіжна література» й «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної)». Упродовж лютого 2024 року відбувалися творчі зустрічі авторів модельних навчальних програм і підручників (керівник авторського колективу — проф. О. М. Ніколенко) з учителями всіх регіонів України.
Важливим для представлення матеріалів до вивчення обох навчальних дисциплін заходом став курс вебінарів «PER ASPERA AD ASTRA: Стратегії викладання зарубіжної літератури та інтегрованого курсу літератур (українська, зарубіжна) в 7 класі НУШ» (09-28 лютого 2024 р.).
Підготовка до третього року реалізації модельної навчальної програми «ШКОЛА РАДОСТІ. Зарубіжна література» (2021 р.; нова редакція 2023 р.) збагачується завдяки активному долученню модельної навчальної програми «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної). 7-9 класи» (2023 р.). В ході вебінару була продовжена розмова про філософію радості як центральний лейтмотив літературної освіти у школі. Дві модельні навчальні програми зголошують єдину мету – виховання дітей у гармонії зі світом,
формування національної гідності й самосвідомості, розуміння свого місця на мапі світу, шану та повагу до національних традицій, до рідної землі, вміння знайти себе у складному сучасному світі.
Учасники вебінару мали можливість поміркувати над проблемою, що об’єднує дві модельні навчальні програми, засвідчуючи їхню спорідненість і єдину мету. На завершення навчального року курс «Зарубіжна література» в 7 класі зосереджується на темі «Сутність людини» та пропонує чотири твори (один обов’язковий – Айзек Азімов «Фах» і один із трьох на вибір учителя – Ніл Річард Мак-Кіннон Гейман «Кораліна», Клаус Гагеруп «Золота вежа», Корнелія Функе «Чорнильне серце».) Навчальний рік за програмою інтегрованого курсу завершує тема «Ти знаєш, що ти – людина?..», в межах якої акцентовано на таких авторах і творах: Тарас Шевченко «Заповіт», Редьярд Кіплінг «Якщо…», Василь Симоненко «Ти
знаєш, що ти – людина?..», «Лебеді материнства», Айзек Азімов «Фах» і в рубриці «Літературний міст у сьогодення» вчитель має можливість обрати 2-3 твори з запропонованих: Ліна Костенко «Чайка на крижині», «Крила», Галина Малик «Злочинці з паралельного світу», Наталія Дев’ятко «Легенда про юну весну», Ніл Річард Гейман «Кораліна», Клаус Гагеруп «Золота вежа», Аудгільд Сульберг «Хто проти суперкрутих?».
Розділи програми для 5 і 6 класів за програмою зарубіжної літератури свідчать, що проблематика сутності людини, її покликання та призначення становить змістовий лейтмотив навчального предмета, а також що семикласники поступово й послідовно занурюються в непрості лабіринти радості у призмі осмислення саме цієї проблеми.
Методологічні засади вивчення двох програмових тем були зосереджені в поєднанні загальної характеристики світів (SPOD, VUCA, BANI, SHIVA) та важливих аспектів поколіннєвих дискусій (від теорії Нейла Гоува та Вільяма Штрауса до пропозицій Марка Мак-Кріндла). З позицій «вписування» домінантних рис покоління «альфа» в горизонт SHIVA-світу були розглянуті методичні можливості прочитання та аналізу творів, дещо відмінних за жанровими ознаками, однак близькими за проблематикою і тематикою: Ніла
Річарда Мак-Кіннона Геймана «Кораліна», Клауса Гагерупа «Золота вежа», Корнелії Функе «Чорнильне серце».
Відбулася творча зустріч однодумців, чия щоденна праця зосереджена на формуванні духовного світу кожного учня, на розбудові візії щасливого мирного майбутнього в рідній країні.