Теорія метафори
Тип: На вибір студента
Кафедра: французької та іспанської філологій
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
10 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
10 | 16 | доцент Ярошко-Кушнір Н. С. | Інф51М |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
10 | 16 | Інф51М | доцент Ярошко-Кушнір Н. С. |
Опис курсу
В освітній компоненті «Теорія метафори» розглянуто погляди найвизначніших філологів ХХ століття щодо природи, структури та когнітивної бази метафори. Йдеться про думки таких вчених як Дж. Лакофф, М. Джонсон, М. Блек, Дж. Серль, А. Ортоні, Р. Якобсон, Ш. Тіжюс, Б. Пуделко, П. Рікер та інших. Освітня компонента спрямована на те, щоб ознайомити здобувачів вищої освіти із першоджерелами (статтями, уривками робіт), проаналізувати їх та досягти розуміння парадигми теоретичних підходів до трактування метафори.
Після завершення навчання здобувач вищої освіти буде:
знати:
1. Різні теоретичні концепції метафори авторства європейських та американських лінгвістів шляхом їхнього аналізу та синтезу найважливіших ідей.
2. Термінологічний апарат для опису процесу метафоризації.
3. Способи застосування вивчених концепцій метафори для проведення власного оригінального наукового дослідження через аналіз емпіричного мовленнєвого матералу.
4. Значення метафори як ресурсу імпліцитної інформації, потенціал її прагматичного (експресивного, емоційного, логічного) впливу на адресата.
вміти:
1. Застосовувати основні концепції метафори (М. Блека, М. Джонсон, Дж. Лакоффа, П. Рікера, Е. Ортоні) для практичного філологічного аналізу метафоричних елементів дискурсу.
2. Визначати хід метафоризації та виокремлювати її основні компоненти, провадити поглиблений семантичний та стилістичний аналіз метафор.
3. Грамотно застосовувати термінологічний апарат для опису процесу метафоризації при проведенні філологічних досліджень.
Освітня компонента передбачає формування у здобувача вищої освіти таких загальних та фахових компетентностей, визначених освітньою програмою:
ЗК 3. Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК 7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ФК 1. Здатність вільно орієнтуватися в різних лінгвістичних напрямах і школах.
ФК 3. Здатність критично осмислювати історичні надбання та новітні досягнення філологічної науки.
ФК 4. Здатність здійснювати науковий аналіз і структурування мовного / мовленнєвого й літературного матеріалу з урахуванням класичних і новітніх методологічних принципів.
ФК 7. Здатність вільно користуватися спеціальною термінологією в обраній галузі філологічних досліджень.
У результаті вивчення освітньої компоненти здобувач вищої освіти повинен досягти таких програмних результатів навчання, визначених освітньою програмою:
ПРН 7. Аналізувати, порівнювати і класифікувати різні напрями і школи в лінгвістиці.
ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних.
Рекомендована література
1. Alfandari F., Brulhart Ch. Métaphores : un autre regard sur la réalité. – Satas : 2023. – 239 p.
2. Szymanski G. La métaphore, voie royale de la communication. Pour convaincre, réveiller et mémoriser (2ième édition). – InterÉditions : Accompagnement et Coaching, 2022. – 208 p.
3. Géal F., Fili-Tullon T. Les métaphores de la traduction. – Artois Presses Université, 2012. – 219 p. 4. Kleiber G. Métaphore et argumentations: le cas des proverbes. [in :] Isabelle Leblic Bertrand Masquelier. Énonciation métaphorique et iconicité en contexte, 1, Lacito Publications, pp. 55-82, 2021
5. Ярошко Н. С. Лінгвопрагматика франкомовного жіночого дискурсу (на матеріалі художніх творів 60–90-х років ХХ століття): дис. … канд. філол. наук: 10.02.05. Львів, 2014. 292 с.
6. Pudelko B., Legros D. L’approche de la comparaison: le modèle « de projection de structure ». Métaphores et analogies : sous la direction de Ch. Tijus. Paris : Lavoisier, 2003. 367 p.
7. Lakoff G., Johnson M. Metaphors we live by. Chicago, London: The University of Chicago Press, 1980. 242 p.
8. Ricoeur P. La metaphore vive / P. Ricoeur. – Paris : Éditions du Seuil, 2013. – 413 c.