29 жовтня 2021 року відбувся Всеукраїнський науково-методичний семінар «Нові виклики й стратегії викладання зарубіжної літератури в контексті розбудови нової української школи»

31.10.2021 | 19:59

ШКОЛА РАДОСТІ В ДОБУ МЕТАМОДЕРНІЗМУ

28-29 жовтня 2021 року відбулися ХII Міжнародні Чичерінські читання «СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА У ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧОМУ ДИСКУРСІ ХХІ СТОЛІТТЯ».

Над підготовкою та проведенням Чичерінських читань працював оргкомітет на чолі з ректором Університету, професором, членом-кореспондентом НАН України Володимиром Мельником; членами оргкомітету були в.о. декана факультету іноземних мов доцент Любомир Бораковський, завідувач кафедри світової літератури професор Лідія Мацевко-Бекерська, професор кафедри світової літератури Ольга Бандровська, доценти кафедри світової літератури Ярема Кравець, Ірина Сенчук, Ірина Кушнір, аспірант кафедри світової літератури Ярина Опрісник.

Співорганізаторами наукової конференції стали кафедра світової літератури факультету іноземних мов Львівського національного університету імені Івана Франка, кафедра іноземних мов та перекладознавства Львівського державного університету безпеки життєдіяльності, Інститут мов, літератури і культури Akademia Polonijna (Польща), кафедра україністики Інституту слов’янської філології філологічного факультету Uniwersytet Wrocławski (Польща), кафедра англійської мови і літератури Kodolányi János Egyetem (Угорщина), Центр українсько-європейського наукового співробітництва (директор – Михайло Юрійович Віхляєв, доктор юридичних наук, професор, професор кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права Ужгородського національного університету; голова наглядової ради – Олег Павлович Головко, кандидат економічних наук, засновник та директор Видавничого дому «Гельветика»).

У програмі конференції було заплановане проведення Всеукраїнського науково-методичного семінару «Нові виклики й стратегії викладання зарубіжної літератури в контексті розбудови нової української школи», що відбувся 29 жовтня 2021 року на базі Ліцею імені Івана Пулюя (м. Львів). Ключовим питанням семінару була презентація модельних програм із зарубіжної літератури для закладів середньої освіти. Модельні програми отримали гриф МОН України та розміщені на сайтах МОН України та Інституту модернізації змісту освіти: «ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА Модельна навчальна програма для 5-9 класів закладів середньої освіти з українською мовою навчання». Авторський колектив програми: наукові консультанти – д.філол.н., проф. Ольга Ніколенко, д.пед.н., проф. Олена Ісаєва, д.пед.н., проф. Жанна Клименко, д.філол.н., проф. Лідія Мацевко-Бекерська; члени вчительської групи – учителі-методисти зарубіжної літератури Людмила Юлдашева (голова), Наталія Рудніцька, Вікторія Туряниця, Світлана Тіхоненко, Марина Вітко, Тетяна Джангобекова.

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Zar.lit.5-9-kl/Zar.lit.5-9-kl.Nikolenko.ta.in.14.07.pdf

https://drive.google.com/file/d/1Mkx9cjfzSArRZXd1V56NvhoooTXsX0UP/view

Новий зміст запропонованих модельних програм, нові підходи до викладання та вивчення зарубіжної літератури потребують осмислення, обговорення, вибору певних освітніх стратегій та інструментів. До обговорення актуальних проблем викладання зарубіжної літератури в контексті новітніх вимог долучилися розробники програми та учителі закладів середньої освіти Львова, Львівської області, а також інших областей України.

Доповідь Ніколенко Ольги Миколаївни – «Упровадження нового Державного стандарту базової середньої освіти і модельних навчальних програм із зарубіжної літератури в контексті Концепції Нової української школи» – була зосереджена на принципах та підходах до формування змісту програми, її відповідності Державному стандарту, її ключовим структурним елементам. Окремо Ольга Миколаївна проаналізувала кожну освітню компетенцію в контексті європейських тенденцій та вимог.

Туряниця Вікторія Георгіївна, директор Свалявського закладу загальної середньої освіти № 4 з поглибленим вивченням окремих предметів Свалявської міської ради, учитель-методист зарубіжної літератури виголосила доповідь – «Реалізація нової Типової освітньої програми та модельних навчальних програм в освітній стратегії закладу середньої освіти». Учасникам семінару був запропонований детальний аналіз структури навчального плану, показане місце предмету «Зарубіжна література» і визначені пріоритетні завдання для включення цього курсу в систему навчальних дисциплін закладу середньої освіти.

Сакович Людмила Сергіївна, заступник директора з методичного забезпечення ліцею імені Івана Пулюя Львівської міської ради, вчитель української мови та літератури, польської мови та зарубіжної літератури, вчитель вищої кваліфікаційної категорії зі званням «Старший учитель» запропонувала учасникам семінару доповідь «Освіта в цифровому світі: використання сучасних онлайн-інструментів в освітньому процесі», у якій показала основні засоби організації вивчення зарубіжної літератури в умовах сучасного технологічного розвитку. Людмила Сергіївна не лише продемонструвала можливості окремих ресурсів, але й провела міні-майстер-клас для присутніх, адже колеги змогли долучитися до створення окремих цифрових прийомів, що заохочують школярів до читання та аналізу прочитаного.

Лебедь Дмитро Олександрович, головний редактор і видавець журналу «Зарубіжна література в школах України» розповів про «Інформаційні сервіси та онлайн-платформи для вчителів-словесників», передусім про досвід його журналу в процесі розширення методичного контексту, про цікаві підходи до організації навчально-методичного супроводу «Зарубіжної літератури», про численні вебінари та конкурси для учителів.

Орлова Ольга Василівна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, виголосила доповідь «Інноваційний потенціал уроків вивчення сучасної зарубіжної літератури у 5-9 класах». Учасникам семінару був запропонований цікавий теоретичний підхід до поняття «інновації», а також показані методичні варіанти інноваційного підходу до вивчення окремих літературних творів.

Юлдашева Людмила Петрівна, кандидат філологічних наук, старший викладач кафедри слов’янської філології та журналістики Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського, ознайомила учасників семінару з темою своєї доповіді – «Екологічні проблеми у творчості Туве Янсон», показавши важливе місце не лише одного літературного твору чи творчості одного автора, але й назагал зарубіжної літератури у системі формування екологічного мислення школярів.

Рудніцька Наталія Павлівна, учитель української мови та літератури Кам’янець-Подільської загальноосвітньої школи № 17  І-ІІІ ступенів, виступила із доповіддю «Медіазавдання як засіб формування  критичного мислення в людей третього тисячоліття». Наталія Павлівна показала присутнім свої здобутки в організації вивчення окремих творів, максимально наближеному до особистого досвіду учнів певного віку; продемонструвала різні типи завдань для роботи з художнім текстом.

Кохан Роксоляна Андріївна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри іноземних мов для природничих факультетів Львівського національного університету імені Івана Франка, у своїй доповіді  «Чумацьким Шляхом навколо палаючого Сонця…» – (ново)(пере)відкриття РАДОСТІ в літературі про дітей» презентувала монографію за матеріалами кандидатської дисертації (видану за сприяння Центру українсько-європейського наукового співробітництва (директор –  Віхляєв Михайло Юрійович, доктор юридичних наук, професор, професор кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права Ужгородського національного університету; голова наглядової ради – Головко Олег Павлович, кандидат економічних наук, засновник та директор Видавничого дому «Гельветика»). Зокрема, присутнім була запропонована концепція дослідження радості як смислотворчої категорії, що має тривалу та складну історію (від античності до сучасного філософського осмислення), а також показані результати дослідження поетики окремих літературних творів про дітей та дитинство (Ю. Ґордера, Дж. С. Фоера, А. Ґавальди). Так, ідея ШКОЛИ РАДОСТІ, що становить основу модельних програм, була вписана у значно ширший – філософський, історико-літературний та поетикальний контекст.

Мацевко-Бекерська Лідія Василівна у доповіді «Шкільний курс «Зарубіжна література»: метамодерністичне шукання гармонії» зупинилася на основних ідеях метамодернізму, а також показала втілення ключових концептів «нової культурної доби» на матеріалі модельних програм.

До учасників семінару звернулася Ковальова Людмила Леонідівна, старший викладач кафедри гуманітарної освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», яка наголосила на аспектах компетентнісного підходу у процесі вивчення зарубіжної літератури в умовах НУШ. Людмила Леонідівна розповіла про методичні аспекти впровадження модельних програм, а також про ґрунтовну підготовку фахівців до їх реалізації.

Всеукраїнський науково-методичний семінар відбувся у форматі роботи в начальних приміщеннях Ліцею імені Івана Пулюя та дистанційно з використанням платформи Google Meet. Плідна робота семінару здійснена завдяки сприянню та гостинній атмосфері одного з кращих закладів середньої освіти Львова, де впроваджуються новітні освітні технології та створений унікальний креативний простір для учнів, учителів, для батьківської громади під керівництвом досвідченого педагога, менеджера освітнього процесу Хміль Ірини Андріївни. У ліцеї обладнані навчальні лабораторії, де учні мають можливість не лише здобувати необхідні знання, але й формувати важливі навики та уміння. Для провадження освітнього процесу незалежно від мінливих обставин колектив ліцею за активної участі батьків облаштував навчальні локації просто неба. Робота семінару відбувалася з використанням мультиборда, завдяки чому був досягнений ефект особистої присутності для всіх учасників, що дає підстави сподіватися на продовження творчих зустрічей учителів, науковців, методистів.