Актуальні проблеми лінгвістики, літературознавства та методики викладання іноземних мов (секція літературознавства)

23.03.2023 | 20:22

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЛІНГВІСТИКИ, ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВА
ТА МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ

СЕКЦІЯ ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВА

23-24 березня 2023 року відбувалася перша студентська наукова конференція, організована Студентським науковим товариством факультету іноземних мов Львівського національного університету імені Івана Франка. Відповідно до програми конференції працювала секція, присвячена актуальним аспектам літературознавчих досліджень. Для участі в роботі секції зголосилися студенти Львівського національного університету імені Івана Франка, Львівського державного університету безпеки життєдіяльності ДСНС України, Київського національного лінгвістичного університету, Прикарпатського національного університету імені В. Стефаника, Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Було подано 36 тем для представлення наукових досліджень студентів у царині вивчення класичної та сучасної літератури.
Засідання секції відбувалося у віддаленому форматі на платформі Zoom. Керувала роботою секції Лідія Мацевко-Бекерська, д. ф. н., професор, завідувач кафедри світової літератури; секретарем секції була Юлія Апетик, студентка ІІІ курсу факультету іноземних мов (кафедра англійської філології).
Із вітальним словом до учасників засідання звернулися Катерина Таранік-Ткачук, к. п. н., доцент кафедри української філології Київського національного лінгвістичного університету, головний спеціаліст Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України; Наталія Грицак, д. п. н., к. ф. н., професор кафедри української та зарубіжної літератур і методик їх навчання Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. В роботі секції взяли участь Ірина Кушнір, к. ф. н., доцент кафедри світової літератури Львівського національного університету імені Івана Франка, Лариса Куца, к. ф. н., доцент кафедри філологічних дисциплін початкової освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка.
Для участі в конференції були подані результати літературознавчих досліджень:
Авраменка Олега – Парадигма радості в романі Елеонор Портер «Поліанна» (науковий керівник – проф. Грицак Н. Р., Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка);
Апетик Юлії – Інтермедіальні акценти в романі Дена Брауна «Інферно» (науковий керівник – проф. Мацевко-Бекерська Л. В., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Бабіча Михайла – Тема влади грошей у світі і в душі людини (науковий керівник – проф. Ніколенко О. М., Полтавський національний педуніверситет ім. В. Г. Короленка);
Балич Мар’яни – Особливості жанру роману Сюзанни Кларк «Джонатан Стрендж та містер Норрелл» (науковий керівник – доц. Кушнір І. Б., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Банери Олени – 25th anniversary of «Titanic» (1997): the film vs historical records (науковий керівник – доц. Войтюк С. М., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Вонсач Анастасії – Художні засоби творення опису сну у творі «Пісня про Роланда» (науковий керівник – проф. Грицак Н. Р., Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка);
Гартман Лілії – Поетика повістей Ульфа Старка (науковий керівник – проф. Мацевко-Бекерська Л. В., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Григорович Юлії – Рівні інтертекстуальності у збірці віршів у прозі Маргеріт Юрсенар «Вогні» (науковий керівник – доц. Кушнір І. Б., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Добрівської Олени – Поняття «свій»–«чужий» у романах Еріха Марії Ремарка (науковий керівник – доц. Тарасюк Я. П., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Дурди Олександра – Особливості військового конфлікту у збірці оповідань «Відьмак. Останнє бажання» Анджея Сапковського (оповідання «Край світу») (науковий керівник – доц. Кучма Н. З., Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка);
Євдашко Анастасії – «Різдвяна пісня в прозі» (1843) — твір про дитячі мрії й аксіологічний заповіт людству (науковий керівник – проф. Ніколенко О. М., Полтавський національний педуніверситет ім. В. Г. Короленка);
Єременко Владислави – Архетип диявола у світовій літературі (науковий керівник – доц. Кушнір І. Б., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Зельман Анастасії – Стилістичні засоби і прийоми в автобіографічному романі «Queen of the World» Роберта Хардмана (науковий керівник – проф. Бабелюк О. А., Львівський державний університет безпеки життєдіяльності ДСНС України);
Іващенко Наталії – Драма як літературний напрям та літературний жанр: сучасний науковий дискурс (науковий керівник – доц. Конєва Т. М., Полтавський національний педуніверситет ім. В. Г. Короленка);
Князюк Софії – Екзистенційна проблематика роману Еріха Марії Ремарка «Життя в позику» (науковий керівник – проф. Грицак Н. Р., Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка);
Крячко Інни – Ідейно-художня структура казкових творів Туве Янсон (науковий керівник – проф. Ніколенко О. М., Полтавський національний педуніверситет ім. В. Г. Короленка);
Кудли Марії-Анни – The genre diffusion in the context of postmodern literature (науковий керівник – асистент Заваринська М. С., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Курило Соломії – Sightseeing with «Roman Holiday» (1953) on the 70th anniversary of its release (науковий керівник – доц. Войтюк С. М., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Любутової Анастасії – Жанрова специфіка твору А. Конан Дойля «Собака Баскервілів» (науковий керівник – доц. Варецька С. О., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Макушенко Валерії – Своєрідність жіночих образів Шарлотти Бронте (науковий керівник – проф. Ніколенко О. М., Полтавський національний педуніверситет ім. В. Г. Короленка);
Марчевського Станіслава – Екранізація трагедії «Гамлет» Вільяма Шекспіра: сучасна рецепція (науковий керівник – проф. Грицак Н. Р., Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка);
Москалик Марії-Марти – Стилістичні засоби та засоби графіки в романі Метью Макконагі «Greenlights» (науковий керівник – проф. Бабелюк О. А., Львівський державний університет безпеки життєдіяльності ДСНС України);
Пархоменко Валерії – Новаторство Ернеста Хемінгвея в жанрі роману «Прощавай, зброє» (науковий керівник – проф. Ніколенко О. М., Полтавський національний педуніверситет ім. В. Г. Короленка);
Пасічної Єлизавети – Проблематика і поетика драми Бернарда Шоу «Пігмаліон» (науковий керівник – проф. Ніколенко О. М., Полтавський національний педуніверситет ім. В. Г. Короленка);
Процак Аліни – Жанрово-стилістичні особливості англомовного апокаліптичного роману Гарретта Граффа «The Only Plane in the Sky: An Oral History of 9/11» (науковий керівник – проф. Бабелюк О. А., Львівський державний університет безпеки життєдіяльності ДСНС України);
Романюк Юлії – Любов, яка перемагає війну (на матеріалі «Маленької книжки про любов» Ульфа Старка) (науковий керівник – доц. Куца Л. П., Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка);
Cидор Христини – Типологічні ознаки творів героїчного епосу («Пісня про Роланда» і «Слово о полку Ігоревім») (науковий керівник – проф. Грицак Н. Р., Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка);
Сироти Олександри – Сюжет випробування в романах Еріха Марії Ремарка (науковий керівник – проф. Ніколенко О. М., Полтавський національний педуніверситет ім. В. Г. Короленка);
Скляренко Ірини – Особливості готичного роману «Джейн Ейр» Шарлотти Бронте (науковий керівник – доц. Варецька С. О., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Скриник Віри – Методика використання цифрових інструментів на уроках мовно-літературного циклу (науковий керівник – проф. Качак Т. Б., Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника);
Сьомак Лілії – Тема втраченого покоління у творчості Ернеста Міллера Хемінгвея (науковий керівник – проф. Ніколенко О. М., Полтавський національний педуніверситет ім. В. Г. Короленка);
Тацинець Марії – Жанрова специфіка роману «Голодні ігри» Сюзанни Коллінз (науковий керівник – проф. Мацевко-Бекерська Л. В., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Усачової Калини – Образи та мотиви перетворення реальності в поезії Шарля Бодлера (науковий керівник – проф. Грицак Н. Р., Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка);
Фостяк Марти – Жанрово-стилістичні домінанти ковідної літератури (на матеріалі роману Сари Мосс «The Fell») (науковий керівник – проф. Бабелюк О. А., Львівський державний університет безпеки життєдіяльності ДСНС України);
Хілобок Марії – Чарівний світ у казці Льюїса Керрола «Аліса в Країні Див» (науковий керівник – проф. Ніколенко О. М., Полтавський національний педуніверситет ім. В. Г. Короленка);
Цой Єлизавети – Причинно-наслідковий зв’язок у новелі Рюноске Акутагави «Павутинка» (науковий керівник – проф. Бандровська О. Т., Львівський національний університет ім. Івана Франка);
Шмагало Софії – Стилістичні засоби у творі Агати Крісті «Таємниця блакитного потяга» (науковий керівник – проф. Бабелюк О. А., Львівський державний університет безпеки життєдіяльності).
Перед учасниками засідання виступили Авраменко Олег, Апетик Юлія, Бабіч Михайло, Балич Мар’яна, Вонсач Анастасія, Гартман Лілія, Євдашко Анастасія, Єременко Владислава, Зельман Анастасія, Курило Соломія, Макушенко Валерія, Марчевський Станіслав, Москалик Марія-Марта, Пархоменко Валерія, Пасічна Єлизавета, Процак Аліна, Романюк Юлія, Cидор Христина, Сирота Олександра, Скляренко Ірина, Тацинець Марія, Усачова Калина, Фостяк Марта, Шмагало Софія. Зокрема, Авраменко Олег виступив із доповіддю на тему «Парадигма радості в романі Елеонор Портер «Поліанна», в якій ознайомив з основною проблематикою роману, підкреслив актуальність твору, висвітлив низку людських проблем на прикладах із роману. Апетик Юлія виступила з доповіддю на тему «Інтермедіальні акценти в романі Дена Брауна «Інферно», в якій ознайомила слухачів із поняттям інтермедіальності, основних мотивів та ідей роману; на прикладах поеми «Божественна комедія» та картини Боттіччелі «Карта пекла» розкрила основну проблематику твору – соціальну епідемію; розповіла про зв’язок роману Дена Брауна з поемою Данте через сюжет і символізм. В обговоренні доповіді Апетик Юлії взяла участь доц. Таранік-Ткачук К. В. Бабіч Михайло виступив із доповіддю на тему «Тема влади грошей у світі і в душі людини», в якій не лише висвітлив проблему ставлення до грошей, але й показав власне розуміння вселюдських цінностей. Балич Мар’яна виступила з доповіддю на тему «Особливості жанру роману Сюзанни Кларк «Джонатан Стрендж та містер Норрелл», у якій дала визначення роману-фентезі та його особливостям, ознайомила з основними темами зображення персонажів у романі, розповіла про пригоди головного героя як ознаку квесту, а також порівняла авторку з Джейн Остін та Джоан Роулінг. Вонсач Анастасія виступила з доповіддю на тему «Художні засоби творення опису сну у творі «Пісня про Роланда», в якій проаналізувала використання прийому сну в літературі та розповіла про функції сну на початку твору. Гартман Лілія в доповіді «Поетика повістей Ульфа Старка» показала факти з творчості автора, основні проблеми в його творах, висвітлила центральну тему книги та описала героїв повісті, розповіла про проблему людської самотності, описала низку прикладів символів у повісті. Євдашко Анастасія виступила з доповіддю на тему «Різдвяна пісня в прозі» (1843) — твір про дитячі мрії й аксіологічний заповіт людству», в якій ознайомила з темою мрій, її важливістю та актуальністю. Єременко Владислава в доповіді «Архетип диявола у світовій літературі» висвітлила образ антагоніста Бога, зображення в літературі різних періодів, розповіла про трактування у мистецтві образу диявола на прикладах «Божественної комедії», «Втраченого раю», «Фауста». Зельман Анастасія виступила з доповіддю на тему «Стилістичні засоби і прийоми в автобіографічному романі «Queen of the World» Роберта Хардмана», в якій ознайомила з низкою стилістичних засобів на прикладах із твору, пояснила їхнє використання та значення в романі. Курило Соломія виступила з презентацією на тему «Sightseeing with «Roman Holiday» (1953) on the 70th anniversary of its release», в якій розповіла про місця, які можна побачити у фільмі, використовуючи фотографії, висвітлила їхнє значення для світу. Макушенко Валерія виступила з доповіддю на тему «Своєрідність жіночих образів Шарлотти Бронте», в якій ознайомила з романом «Джейн Ейр», розповіла про образ головної героїні, її зовнішність та характер, надала приклади жіночих образів у романі. Марчевський Станіслав у доповіді «Екранізація трагедії «Гамлет» Вільяма Шекспіра: сучасна рецепція» ознайомив з образом Вільяма Шекспіра, розповів про фільми, зняті за мотивами трагедії «Гамлет», порівняв різні екранізації. Москалик Марія-Марта виступила з презентацією на тему «Стилістичні засоби та засоби графіки в романі Метью Макконагі «Greenlights», у якій ознайомила з автором книги Метью Макконагі, розповівши факти його біографії, надала приклади стилістичних засобів у творі з цитатами. Пархоменко Валерія виступила з доповіддю на тему «Новаторство Ернеста Хемінгвея в жанрі роману «Прощавай, зброє», в якій ознайомила з творчістю Ернеста Хемінгвея, висвітлила особливий стиль автора з прикладами, розповіла про персонажів роману та його проблематику, наголосила на особливість портретних і пейзажних образів. Пасічна Єлизавета в доповіді «Проблематика і поетика драми Бернарда Шоу «Пігмаліон» висвітлила головну тему п’єси та її актуальність, розповіла про проблематику твору, надаючи приклади з тексту. Процак Аліна виступила з доповіддю на тему «Жанрово-стилістичні особливості англомовного апокаліптичного роману Гарретта Граффа «The Only Plane in the Sky: An Oral History of 9/11», в якій ознайомила з біографією письменника, розповіла про дослідження, які провів автор для написання книги, навела приклади жанрово-стилістичних засобів. Романюк Юлія в доповіді «Любов, яка перемагає війну (на матеріалі «Маленької книжки про любов» Ульфа Старка)» ознайомила зі значенням творчості письменника та впливом його на світову дитячу літературу, показала своєрідність тем війни та любові в романі, описала персонажів книги. Cидор Христина виступила з доповіддю на тему «Типологічні ознаки творів героїчного епосу («Пісня про Роланда» і «Слово о полку Ігоревім»)», у якій ознайомила з військовою тематикою в літературі на прикладах аналізованих творів, порівняла твори героїчного епосу: їхню структуру, тему, героїв, релігійні мотиви. Сирота Олександра виступила з доповіддю на тему «Сюжет випробування в романах Еріха Марії Ремарка», в якій ознайомила з темою війни в романах письменника. Скляренко Ірина представила тему «Особливості готичного роману «Джейн Ейр» Шарлотти Бронте», ознайомила з готичним жанром та образом «готичного» в романі, дала визначення готичного роману, описала атмосферу твору. Усачова Калина виступила з доповіддю на тему «Образи та мотиви перетворення реальності в поезії Шарля Бодлера», в якій дослідила особливості його поезії, розповіла про основні теми та ідеї віршів у прозі Бодлера. Фостяк Марта в доповіді «Жанрово-стилістичні домінанти ковідної літератури (на матеріалі роману Сари Мосс «The Fell»)» ознайомила з авторкою роману, показала, як саме письменниця описала вплив пандемії у творі, розповіла про жанрові особливості роману та його актуальність. Шмагало Софія виступила з доповіддю на тему «Стилістичні засоби у творі Агати Крісті «Таємниця блакитного потяга», в якій ознайомила з фактами біографії авторки, висвітлила основні ознаки детектива як жанру, розповіла про особливості творів Агати Крісті та їхню художню своєрідність, проаналізувала стилістичні засоби у творі «Таємниця блакитного потяга».
До засідання секції долучилися студенти Київського національного лінгвістичного університету, які підготували матеріали під керівництвом доц. Катерини Таранік-Ткачук: Калініченко Вікторія (Інтерактивні методи та інтерактивні технології: спільне й відмінне); Соколовська Христина (Застосування інтерактивних методів навчання української мови: позиція вчителя і позиція учнів); Сороколіт Ольга (Сучасний погляд на діяльність учителя на уроці літератури: підготовка, проведення, аналіз); Шарварок Златослава (Освітній чи навчально-виховний процес: законодавча позиція, тлумачення термінів, сприйняття вчителів-практиків); Шевчук Катерина (Поліфункціональність уроку української мови як ознака нової освітньої парадигми навчання).
Під час засідання секції студенти представили результати своїх наукових досліджень, презентували цікавий погляд на можливості й перспективи дослідження літературного процесу.

Апетик Ю. В.
Мацевко-Бекерська Л. В.
23 березня 2023 р.