ІНТЕРМЕДІАЛЬНІ СТУДІЇ: ЛІТЕРАТУРА І ДЖАЗ

19.11.2020 | 19:18

16 листопада в межах магістерського курсу «Актуальні проблеми сучасної філології» відбулася відкрита лекція професора кафедри німецької філології доктора філологічних наук Маценки Світлани Павлівни на тему «ФЕНОМЕН ЛІТЕРАТУРНОГО ДЖАЗУ З ПОГЛЯДУ ІНТЕРМЕДІАЛЬНОСТІ». Лекція є продовженням авторського проекту «Літературне музикування ІІ: джаз в літературі», який об’єднав наукову робітню, літературно-джазовий перформанс «Літанія океану» і публікацію колективної монографії «Літературно-джазові імпровізації» (Львів : Срібне слово, 2019).

Виходячи з розуміння інтермедіальності як взаємодії різних медіа, завданням якої є подолання межі між медіумом, який нав’язує контакт, і тим, який його приймає, говорили про визначення інтермедіуму «джаз», про великий інтерес світової літератури до джазової музики, пояснюючи його її мистецькою специфікою, виділили проблему мови як поєднювальну ланку між літературою та джазом, демонстрували приписування джазу літературою різних смислів в різних національних літературах різних епох, вправлялися в літературно-джазових імпровізаціях і узагальнили поетику джазової літератури.

 

Наталя Мочернюк, доктор філологічних наук:

Лекція «Феномен літературного джазу з погляду інтермедіальності» – це передусім свідчення таланту Світлани Маценки як літературознавця-германіста, викладача, педагога. Високий рівень підготовки, багатий матеріал, різні форми роботи, оригінальність підходу, блискуча презентація дали чудовий пізнавальний ефект навіть у вимушеному онлайн-форматі. Ґрунтовність теоретичної основи, яку склала теорія інтермедіальності, ключові слова з джазу в літературі і з літератури в джазі, феномен літературного джазу на матеріалі Гарлемського ренесансу, у бітників, у літературі Ваймарської республіки, включення аудіального ряду, чіткі узагальнення – усе органічно склалося у продуману й логічну структуру лекції. Відзначу й опитування митців (Олександра Клименка, Романа Бардуна, Микити Гірні), відповіді яких про те, чим для них є джаз, дали позитивний і «живий» імпульс викладу. Лекція загалом багата на фактаж та імена письменників і музикантів. Про великий інтерес до наукового заходу свідчить і кількість учасників: понад 80 зацікавлених слухачів-глядачів виявили бажання приєднатися до відкритої лекції.

 

Марта Сербай, студентка групи Інм-51:

Передусім хочеться подякувати Світлані Павлівні за лекцію в такому досить незвичному форматі. Скажу відверто, почувши спочатку про джаз у літературі, мені це видалось дещо химерним. Адже джаз – це про музику. Це коли мелодія торкається твоїх вух і вже за мить ти кожною клітиною свого тіла відчуваєш, як цей ритм пульсує всередині тебе. Ти наче провалюєшся в інший світ – там свобода, розкутість…

Проте есе Кортасара «Подорож Монка навколо рояля» показало, що джаз у літературі – це круто. На перший погляд ти просто читаєш текст, але у твоїй голові вже з’являється мелодія, в ритмі якої тобі хочеться погойдуватися чи постукувати ногою. Відчуття часу стирається і ти вирушаєш у запаморочливу подорож.

Можу сказати, що після читання Кортасара Ваша лекція сприймалась з більшим зацікавленням. Було багато нового та пізнавального для мене. Дякую, за можливість подивитися на нові, ще зовсім не відомі для мене раніше, тенденції в літературі.

 

Христина Лучинець, студентка групи Інм-51:

У межах курсу «Актуальні проблеми сучасної філології» відбулось моє перше знайомство з літературним джазом. Також мала можливість бути присутньою на відкритій лекції професорки Світлани Павлівни Маценки «Феномен літературного джазу з погляду інтермедіальності». Лекція справила на мене неперевершені враження. Дякую Світлані Павлівні за можливість прочути дух джазу в літературі, познайомитись з новими, раніше мені невідомими, письменниками та їхньою творчістю. Дякую за висвітлення таких питань, як проблема інтермедіальності та джаз як інтермедіум і його особливості. Зрозуміла для себе, що хочу продовжувати ознайомлення з літературним джазом.