Відбувся Всеукраїнський круглий стіл «Шкільний курс зарубіжної літератури: традиції, сучасність, перспективи»

06.10.2022 | 21:40

Відбувся Всеукраїнський круглий стіл 

«Шкільний курс зарубіжної літератури: традиції, сучасність, перспективи»

 

05 жовтня 2022 року доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри світової літератури Львівського національного університету імені Івана Франка Лідія Василівна Мацевко-Бекерська під час Всеукраїнського круглого столу «Шкільний курс зарубіжної літератури: традиції, сучасність, перспективи» виступила з доповіддю «Коли на шляху до зірок непомітні терни: концептуалізація радості в шкільному курсі зарубіжної літератури».  

Співорганізаторами науково-методичного заходу стали: МОН України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова (факультет іноземної філології, кафедра методики викладання світової літератури), Київський національний університет імені Тараса Шевченка (кафедра зарубіжної літератури), Київський університет імені Бориса Грінченка (кафедра світової літератури), Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка (кафедра світової літератури), Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (кафедра світової літератури і порівняльного літературознавства), Українська асоціація викладачів зарубіжної літератури, Всеукраїнська спілка вчителів-словесників. Інформаційну підтримку надали часописи «Всесвітня література в школах України» та «Зарубіжна література в школах України», видавництво «Оріон». 

З вітальним словом до учасників круглого столу звернулися Зернецька Алла Анатоліївна, декан факультету іноземної філології Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, докт. філолог. наук, канд. пед. наук, проф.; Ісаєва Олена Олександрівна, зав. кафедри методики викладання світової літератури Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, докт. пед. наук, проф.; Котусенко Олена Юріївна, головний спеціаліст директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України; Мірошниченко Леся Федорівна, докт. пед. наук, проф.; Ненько Ігор Якович, головний редактор (1991-2011 рр.) часопису «Всесвітня література середніх навчальних закладах України» (сучасна назва «Всесвітня література в школах України»), канд. філолог. наук; Ратушняк Олександр Михайлович, військовослужбовець Збройних сил України, канд. пед. наук (звернувся до присутніх із бойових позицій східного фронту України). 

Під час круглого столу увага була зосереджена на осмисленні та обговоренні таких питань: з історії становлення та розвитку шкільного курсу «Зарубіжна література»; стратегічне значення й концептуальні засади вивчення зарубіжної літератури в школах України; методичне забезпечення шкільного курсу зарубіжної літератури: досвід і перспективи; виклики сучасності й основні завдання вивчення зарубіжної літератури в час війни та післявоєнний період розвитку країни; обрії розвитку курсу в мирній і незалежній Україні. 

Свої спогади про історію становлення шкільного курсу «Зарубіжна література» і міркування щодо методології та методики, а також пропозиції про перспективи подальшого розвитку шкільного курсу висловили Туряниця Вікторія Георгіївна, директор Свалявського закладу середньої освіти № 4 з поглибленим вивченням окремих предметів Свалявської міської ради Закарпатської області, вчителька зарубіжної літератури вищої кваліфікаційної категорії, ачителька-методистка, лауреатка Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року-2014» («З історії утвердження предмета «Зарубіжна література»); Ковбасенко Юрій Іванович, професор кафедри світової літератури Інституту філології Київського університету ім. Б. Грінченка, канд. філолог. наук, проф. («Зарубіжна література в школах України: ad fontes»); Жлуктенко Наталія Юріївна, проф. кафедри зарубіжної літератури Київського національного університету імені Тараса Шевченка, канд. філолог. наук, проф. («Становлення шкільного курсу «Зарубіжна література»: історичний досвід і сучасні перспективи»); Ніколенко Ольга Миколаївна, зав. кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, докт. філолог. наук, проф. («Нові сенси предмета «Зарубіжна література» в сучасну добу»); Пронкевич Олександр Вікторович, зав. кафедри філології Українського католицького університету, докт. філолог. наук, проф. («Зарубіжна література в школах України – 30 років: спостереження ветерана-аутсайдера»); Ісаєва Олена Олександрівна, зав. кафедри методики викладання світової літератури Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, докт. пед. наук, проф. («Шкільний курс зарубіжної літератури: 30 років викликів і перемог»); Клименко Жанна Валентинівна, проф. кафедри методики викладання світової літератури Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, докт. пед. наук, проф. («Про несподіваний ефект шкільного курсу зарубіжної літератури, виклики перед ним і шлях до перемоги»); Мірошниченко  Лілія Ярославівна, зав. кафедри зарубіжної літератури Київського національного університету імені Тараса Шевченка, докт. філолог. наук, проф. («Нові старі засади вивчення зарубіжної літератури в українській школі: текст як медіатор іншої культури»); Токмань Ганна Леонідівна, проф. кафедри української і зарубіжної літератури та методики навчання Університету Григорія Сковороди в Переяславі, докт. пед. наук, канд. філолог. наук, проф. («Жанна Клименко і Ольга Куцевол про місце перекладацького мистецтва в національній літературній освіті»); Шалагінов Борис Борисович, проф. кафедри літературознавства Національного університету «Києво-Могилянська академія», докт. філолог. наук, проф. («Травма, абсурд, іронія, сексуальність… Про трансформацію понять класичної естетики в наші дні»); Островська Галина Олександрівна, зав. кафедри теорії та методики навчання Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, докт. пед. наук, доц. («Урок зарубіжної літератури – це система цінностей і діалог»); Удовиченко Лариса Миколаївна, проф. кафедри східної культури і літератури Київського університету імені Бориса Грінченка, докт. педагогічних наук, доц. («Формування громадянської ідентичності учнів Нової української школи»); Любарець Наталія Олексіївна, доц. кафедри зарубіжної літератури Київського національного університету імені Тараса Шевченка, канд. філолог. наук, доц. («Художні твори для дітей та підлітків у шкільному курсі зарубіжної літератури»).

Упродовж засідання круглого столу, що відбувалося віддалено (https://meet.google.com), своїм досвідом, думками про перспективи шкільного курсу зарубіжної літератури обмінялися науковці, викладачі закладів вищої освіти, вчителі закладів середньої освіти, методисти.

Ключова ідея та домінуючий настрій круглого столу якнайкраще втілені в ілюстрації, якою завершується програма заходу. Розмисли про історію шкільного предмету були гармонійно поєднані з візією переможного майбутнього України.

На фото: мурал у Києві, 2022 р. (автор – О. Корбан)

 

Трансляція заходу відбувалася на YouTube-каналі УОВЦ «Оріон». 

Запис круглого столу можна переглянути за таким покликанням: 

https://www.youtube.com/watch?v=Fa85eWFga3M