Комунікативні стратегії усного мовлення
Тип: На вибір студента
Кафедра: німецької філології
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 16 | доцент Яремко М. В. | Інн21, Інн22 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 16 | Інн21 | доцент Яремко М. В. |
Інн22 | доцент Яремко М. В. |
Опис курсу
Мета вибіркової дисципліни «Комунікативні стратегії усного мовлення» – розкрити базові поняття теорії мовної комунікації та підвищити у студентів рівень володіння німецькою мовою на основі вдосконалення вмінь і навичок діалогічного й монологічного мовлення у комунікативних ситуаціях побутового та інституційного типу.
Завдання курсу:
- охарактеризувати компоненти, форми та типи моделей комунікації;
- розглянути параметри комунікативної ситуації;
- визначити поняття комунікативної інтенції, стратегії і тактики;
- встановити функціональні типи діалогу та види діалогічних єдностей;
- з’ясувати особливості монологічного мовлення;
- ознайомити із правилами мовленнєвого етикету та соціально-рольовими аспектами комунікації;
- створити навчальні комунікативні ситуації побутового та інституційного типу;
- застосувати систему вправ для розвитку вмінь і навичок діалогічного і монологічного мовлення.
Після завершення цього курсу студент буде:
– знати:
- базові компоненти, засоби та форми комунікації;
- стратегії і тактики комунікантів;
- норми мовленнєвого етикету та етикетні формули у німецькій мові;
- принципи організації діалогічного і монологічного мовлення;
- діалогічні єдності відповідно до функціонального типу діалогу;
- структурні елементи доповіді та вимоги до її змісту;
- засоби впливу на аудиторію.
– вміти:
- вести діалог різних функціональних типів у комунікативних ситуаціях побутового та інституційного типу;
- чітко формулювати думки та обґрунтовувати свою позицію;
- дотримуватися норм мовленнєвої етики;
- відбирати, аналізувати та узагальнювати необхідну інформацію відповідно до тематики доповіді;
- лаконічно та послідовно висловлювати думки у формі доповіді;
- реагувати впевнено і спонтанно на запитання, переконливо і аргументовано відстоювати свої погляди;
- розуміти основний зміст доповіді, ставити у ввічливій формі уточнюючі запитання та висловлювати критичні зауваження;
- встановити контакт із аудиторією, використовуючи належну інтонацію та невербальні засоби комунікації.
Рекомендована література
Основна
- Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник / Ф. С. Бацевич. – 2-ге вид., доп. – К. : ВЦ “Академія”, 2009. – 376 с. – (Серія “Альма-матер”).
- Рись Л. Ф. Einführung in die kommunikative Linguistik (Вступ до комунікативної лінгвістики) / Л. Ф. Рись. – Луцьк : Вежа-Друк, 2015. – S. 27-42.
- Селіванова О. О. Основи теорії мовної комунікації : підручник / О. О. Селіванова. – Черкаси : Вид. Чабаненко Ю. А., 2011. – 350 с.
- Сусов И. П. Лингвистическая прагматика / И. П. Сусов. – Винница : Нова кныга, 2009. – 272 с.
- Händel D. Schlüsselkompetenzen: Reden – Argumentieren – Überzeugen / Daniel Händel, Andrea Kresimon und Jost Schneider. – Stuttgart: Metzler, 2007. – 179
- Hering A., Matussek M. Geschäftskommunikation: besser telefonieren /Axel Hering, Magdalena Matussek. – Ismaning: Hueber, 2008. – 82.
Додаткова
- Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах / Кол. авторів під керівн. С. Ю. Ніколаєвої. – К. : Ленвіт, 2002. – 328 с.
- Селіванова О. О. Лінгвістична енциклопедія / О. О. Селіванова. – Полтава : Довкілля-К, 2011. – 844 с.
- Hoffmann L. Treffpunkt Dialog / Ludwig Hoffmann, – Stuttgart: Klett, 2017. – 104 S.
- Sieberg B. Sprechen lehren, lernen und verstehen: Grammatik und Übungen zu Ausdrucksweisen und Strukturen mündlicher Kommunikation: stufenübergreifendes Studien- und Übungsbuch für den DaF-Bereich / Bernd Sieberg. – Tübingen : Julius Groos Verlag, 2013. – 289 S.
- Weidenmann B. Gesprächs- und Vortragstechnik : für alle Trainer, Lehrer, Kursleiter und Dozenten / Bernd Weidenmann. – 3. Aufl. – Weinheim u.a. : Beltz, 2004. – 132 S.
Інформаційні ресурси
- https://www.hueber.de/ideen/lehren/uebungen01
- https://www.dw.com/de/themen/s-9077
- https://www.studienkreis.de/deutsch/sprachfunktionen-ueberblick/