Аналітичне читання художнього тексту
Тип: На вибір студента
Кафедра: німецької філології
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
8 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
8 | 12 | професор Маценка С. П. | Інн41 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
8 | 12 | Інн41 | професор Маценка С. П. |
Опис курсу
Мета курсу – забезпечити професійну підготовку студентів для ґрунтовного розуміння та філологічного опрацювання художніх текстів. Реалізація цієї мети передбачає поглиблення знань про функціональну диференціацію мовних стилів з акцентом на художнє мовлення з його характерними ознаками та функціями. Ознайомлення студентів з прикладами реалізації різних текстових жанрів, їхніми структурно-композиційними та стилістичними ознаками. Опрацювання уривків класичних та сучасних німецькомовних художніх текстів для розуміння відмінностей у способі викладу інформації в залежності від культурно-історичної парадигми, комунікативних функцій тощо.
Завдання:
- ознайомлення студентів з сучасними підходами і методами аналізу тексту, методами герменевтики та їхніми історичними витоками;
- сформувати у студентів теоретичну базу, що розкриває загальні та спеціальні ознаки художнього стилю;
- опрацювання класифікації літературних жанрів з подальшим практичним аналізом фрагментів літературних творів;
- засвоєння студентами основних функцій художньої літератури;
- аналіз лінгвостилістичних особливостей літературних текстів, засобів виразності, оцінності, експресії, колориту, лаконічного викладу інформації тощо;
- на базі теоретичних знань розвивати й вдосконалювати у студентів аналітичний підхід до художніх текстів, що допоможе їм досліджувати і розуміти ті явища, які формують глибинну структуру тексту.
На основі цього курсу студенти повинні знати:
- сучасні підходи відносно класифікації літературних жанрів;
- структурні та лінгвостилістичні ознаки оповідань, есе, романів та ін.;
- функціональну спрямованість різножанрових художніх текстів;
- сучасні тенденції у художньому мовленні та їхні соціально-історичні передумови;
- систему понять та закономірностей, що слугують досягненню інтенціональності тексту;
- засоби реалізації оцінності, емотивності, експресії, лаконічності вислову тощо;
Студенти повинні вміти:
- визначати поняття «текст», «літературний жанр» з огляду на диференційні ознаки й функції;
- використовувати у процесі аналізу художніх текстів сучасні методи, зокрема контекстуальний, композиційний, лінгвостилістичний та ін.;
- аналізувати структуру художніх текстів з урахуванням таких композиційних частин, як заголовок, підзаголовок, експозиція, основний текст, кінцівка;
- оцінювати функціональну значимість стилістичних фігур та інших мовних засобів задля реалізації оцінності, апелятивності, експресії;
- виявляти вплив контексту та інших пресупозиційних чинників на смисл текстових елементів;
- ґрунтовно опрацьовувати художні тексти, аналізувати синтаксичні, лексичні, словотвірні фразеологічні явища та їхні функції в межах мікро- та макротексту.
Рекомендована література
Основна
1. Астрахан Н. І. Моделювання у літературознавстві: аналізхудожнього тексту і інтерпретація художнього твору: автореф. дисертації на здобуття докт. філолог. наук. Київ, 2015. 42 с.
2. Буйницька Т. О., Максимчук Б. В., Петращук Н. Є. Deutschsprachiger Nachkriegsroman. Analytisches Lesen: Studienbuch für Deutschstudierende / Hrsg. von T. Buynytzka, B. Maksymchuk, N. Petrashchuk. Львів: Простір-М, 2018. 320 с.
3. Іваненко С. М., Карпусь А. К. Лінгвостилістична інтерпретація тексту (для студентів іноземних мов університетів і педагогічних вищих закладів освіти: Підр. Київ: КДЛУ, 1998. 176 с.
4. Кочан І. М. Лінгвістичний аналіз тексту : [навч. посібник]. Київ: Знання, 2008. 423 с.
5. Науменко А. М. Філологічний аналіз тексту (основи лінгвопоетики). Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Вінниця: Нова книга, 2005. 416 с.
6. Радчекно О., Каракевич Р. Philologische Textanalyse – Філологічний аналіз художнього німецькомовного тексту: навчально-методичний посібник. Дрогобич: Посвіт, 2017. 168 с.
7. Художественный текст: аспекты изучения. Сборник материалов. Житомир: Полиграфика, 1997. 65 с.
8. Adamzik K. Textlinguistik. Eine einführende Darstellung. Tübingen: Niemeyer, 2004. 176 S.
9. Brinker K. Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin: Erich Schmidt Verlag,
2005. 173 S.
10. Corbineau-Hoffmann A. Die Analyse literarischer Texte. Einführung und Einleitung. Tübingen: A. Francke, 2002. 215 S.
11. Fix U. Aktuelle linguistische Textbegriffe und der literarische Text. Bezüge und Abgrenzungen // Grenzen der Literatur. Zu
Begriff und Phänomen des Literarischen / Hrsg. von S. Winko, F. Jannidis, G. Lauer. Berlin: De Gruyter, 2009. S. 103–135.
12. Fix U. Analysieren, Verstehen und Interpretieren in der Sprachwissenschaft – aus wissenschaftshistorischer und aktueller Sicht // Literatur interpretieren. Interdisziplinäre Beiträge zur Theorie und Praxis / Hrsg. von Jan Borkowski, Stefan Descher, Felicitas Ferder, Philipp David Heine. Münster: Mentis, 2015. S. 91–117.
13. Fix U. „Grammatik des Wortes. Semantik des Textes. Freiräume und Grenzen für die Herstellung von Sinn?“ // Regeln der Bedeutung: Zur Theorie der Bedeutung literarischer Texte / Hrsg. von Fotis Jannidis, Gerhard Lauer,Matías Martínez und Simone Winko. Berlin, New York: De Gruyter, 2003. S. 80–102.
14. Fix U. Zugänge zu Textwelten. Linguistischliteraturwissenschaftliche Möglichkeiten, in die Geschlossenheit eines Erzähltextes einzudringen // Linguistische Hermeneutik. Theorie und Praxis des Verstehens und Interpretierens / Hrsg. von Fritz Hermanns, Werner Holly. Tübingen: Niemeyer, 2007. S. 323–356.
15. Handbuch Literaturwissenschaft. Band 2: Methoden und Theorien / Hrsg. von Thomas Anz. Stuttgart: J. B. Metzler,
2007. 498 S.
16. Hausendorf H. Deutschstunde(n). Erkundungen zur Lesbarkeit der Literatur. Stuttgart: Alfred Kröner, 2020. 464 S.
17. Heringer H. J. Linguistische Texttheorie. Eine Einführung. Tübingen: utb, 2015. 219 S.
18. Heringer H. J. Textlinguistik. Ein Arbeitsbuch. Brey: mykum Verlag, 2018. 272 S.
19. Krieg-Holz U., Bülow L. Linguistische Stil- und Textanalyse. Eine Einführung. Tübingen: Narr Francke, 2016. 288 S.
20. Methoden der literatur- und kulturwissenschaftlichen Textanalyse. Ansätze – Grundlagen – Modellanalysen / Hrsg. von Nünning V., Nünning A. Stuttgart, Weimar: J. B. Metzler, 2010. 340 S.
21. Vater H. Einführung in die Textlinguistik: Struktur und Verstehen von Texten. München: Fink, 2001. 221 S.
22. Winko S. Textualitätsannahmen und die Analyse literarischer Texte // Zeitschrift für germanistische Linguistik, 36/3 (2009), S. 427–443.
Додаткова
23. Кухаренко В. А. Інтерпретація тексту. Навчальний посібник. Вінниця: Нова книга, 2004. 274 с.
24. Adamzik K. Literatur aus der Sicht von Text- und Diskurslinguistik // Handbuch Sprache in der Literatur / Hrsg.
von A. Betten, U. Fix, B. Wanning. Berlin, Boston: de Gruyter, 2017. S. 97–119.
25. Beaugrande de R.-A. Einführung in die Textlinguistik. Tübingen: Niemeyer, 1981. 290 S.
26. Handbuch Sprache in der Literatur / Hrsg. von A. Betten, U. Fix, B. Wanning. Berlin, Boston: de Gruyter, 2017. 591 S.
27. Heinemann W. Textlinguistik: eine Einführung. Tübingen: Niemeyer, 1991. 310 S.
28. Krah H. Einführung in die Literaturwissenschaft: Textanalyse. – Kiel: Verlag Ludwig, 2015. 378 S.
29. Literaturlinguistik – philologische Brückenschläge // Hrsg. von Jochen A. Bär, Jana-Katharina Mende, Pamela Stehen. Frankfurt am Main, Berlin: Peter Lang, 2015. 401 S.
30. Regeln der Bedeutung: Zur Theorie der Bedeutung literarischer Texte / Hrsg. von Jannidis, Fotis, Lauer, Gerhard, Martínez, Matías and Winko, Simone. Berlin, NewYork: De Gruyter, 2003. 753 S.31. Schmid W. Elemente der Narratologie. Berlin, New York: De Gruyter, 2005. 320 S.
32. Šklovskij V. Der Zusammenhang zwischen den Verfahren der Sujetführung und den allgemeinen Stilverfahren // Texte der
russischen Formalisten / Hrsg. von J. Striedter. Bd. 1.München: Wilhelm Fink, 1969. S. 36–121.
33. Stenzel H. Die Analyse und Interpretation der literarischen Texte // Einführung in die spanische Literaturwissenschaft.
Stuttgart: J.B. Metzler, 2001. S. 36–96.
Інтернет-ресурси
34. https://www.researchgate.net/publication/306016071_Die_Analyse_und_Interpretation_literarischer_Texte
35. http://romanlooser.ch/AutorInnen/LiterarischeTexteAnalyse.pdf
36. https://www.bbs1-lueneburg.de/images/files/deutsch/deutsch_homepage/leitfaden_erzaehltextanalyse_lang.pdf
37. https://www.studocu.com/de-at/document/universitatklagenfurt/textlinguistik/zusammenfassungen/textlinguistikprufungsfragen/9390457/view
Перелік текстів для читання:
38. Genazino W. Ein Regenschirm für diesen Tag. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2001. 174 S.
39. Hofmannsthal H. von Der Brief des Lord Chandos // https://www.reclam.de/data/media/978-3-15-019503-1.pdf
40. Kronauer B. Die Tricks der Diva. Geschichten. Stuttgart: Philipp Reclam, 2004. 112 S.
41. Timm U. Die Entdeckung der Currywurst. Novelle. München: Deutscher Taschenverlag, 2004. 187 S.
42. Wolf Ch. Ein Tag im Jahr. 1960–2000. München: Luchterhand, 2003. 654 S.
Перелік теоретичних праць для читання:
43. Барт Р. Від твору до тексту / Переклад Юрія Гудзя // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. Марії
Зубрицької. Львів: Літопис, 1996. С. 378–384.
44. Копистянська Н. Х. Жанр, жанрова система у просторі літературознавства. Львів: ПАІС, 2005. 368 с.
45. Assmann J. Von ritueller zu textueller Kohärenz. Einleitung // Texte zur Theorie des Textes. Stuttgart: Philipp Reclam, 2005. S. 250–273.
46. Barthes R. Einführung in die strukturale Analyse von Erzählungen // Roland Barthes. Das semiologische Abenteuer / Übers. von D. Hornig. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1988. S. 102–143.
47. Genette G. Die Erzählung / Hrsg. von Jochen Vogt. München: Wilhelm Fink-Verlag, 1998. 319 S.
48. Kristeva J. Bachtin, das Wort, der Dialog und der Roman // Literaturwissenschaft und Linguistik. Ergebnisse und
Perspektiven / Hrsg. von J. Ihwe. Frankfurt am Main: Athenäum, 1972. S. 345–375.49. Lotman J. M. Der Begriff Text. Einleitung // Texte zur Theorie des Textes. Stuttgart: Philipp Reclam, 2005. S. 26–39.
50. Tschitscherin O. Ideen und Stil // Олексій Чичерін. «Треба бачити і розуміти серцем…» (літературознавчі студії). Львів: ЛНУ імені І. Франка, 2016. С. 307–321.