Варецька Софія Олександрівна

Посада: доцент кафедри світової літератури

Науковий ступінь: кандидат філологічних наук

Вчене звання: доцент

Телефон (робочий): (032) 239-45-82

Електронна пошта: sofiya.varetska@lnu.edu.ua

Профіль у Google Scholar: scholar.google.com

Наукові інтереси

Німецькомовна література, барокова парадигма в німецькомовній літературі, порівняльне літературознавство, проблеми постмодернізму, новітній сімейний роман, новітній генераційний роман.

Курси

Вибрані публікації

  1. Барокова концепція сучасної людини (типологічні паралелі творчості Гюнтера Граса і Гріммельсгаузена) // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. – Вип. 33. – Львів, 2004. – С. 248-254.
  2. Роман Гюнтера Граса «Бляшаний барабан» як сучасний крутійський роман // Вісник Львівського університету. Серія Іноземні мови. – Вип. 12. – Львів, 2005. – С. 304-313.
  3. Барокова парадигма та її художнє втілення в німецькомовній літературі ХХ століття // Питання літературознавства. – Вип. 12 (69). – Чернівці: Рута, 2005. – С. 32-42.
  4. Відтворення і перетворення дійсності в оповіданні «Зустріч у Тельзіті» Гюнтера Граса // Наукові праці: науково-методичний журнал. – Вип. 46 (59). Філологія. – Миколаїв, 2006. – С. 53-57.
  5. Синтез мистецтв у творчості Гюнтера Граса // Питання літературознавства. – Вип. 74. – Чернівці: Рута, 2007. – С. 10-16.
  6. Відродження форм минулого в постмодерністичній свідомості: барокова парадигма // Сучасні літературознавчі студії. – Вип. 4. Хронозрушення: концепції нелінійного часу у свідомості, культурі та літературі. – К., 2007. – С. 33-40.
  7. Необарокові мотиви в сучасній німецькій літературі // Іноземна філологія. – Вип. 118. – Львів, 2007. – С. 16-23.
  8. Дитячий наратив історії (на прикладі роману «Бляшаний барабан» Гюнтера Граса) // Іноземна філологія. – Вип. 119 (2). – Львів, 2007. – С. 229-236.
  9. Метаморфози бароко у круговерті культурного розвитку // Наукові праці: науково-методичний журнал. – Вип. 67 (80). Філологія. Літературознавство. – Миколаїв, 2008. – С. 15-20.
  10. Барокова парадигма у творчості Гюнтера Граса: монографія. – Дрогобич: Коло, 2008. – 240 с.
  11. Zur Günter Grass-Rezeption in der Ukraine // Günter Grass. Literatur. Kunst. Politik. – Gdansk, 2008. – S. 209-217.
  12. «Цибулева правда» у спогадах Гюнтера Граса // Літературознавчі студії. – Вип. 12. – К.: вид. дім Дмитра Бураго, 2009. – С. 86-90.
  13. Мультикультуральний чинник роману «Бляшаний барабан» Гюнтера Граса // Питання літературознавства. – Вип. 78. – Чернівці: Рута, 2009. – С. 119-126.
  14. Бароко як інтерпретамент модернізму (на прикладі драми «Матінка Кураж та її діти» Бертольта Брехта) // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – Вип. 44. – Житомир, 2009. – С. 222-226.
  15. Своєрідність поетики тваринного в художній творчості Гюнтера Граса // Сучасні літературознавчі студії. Топос тварини як антропологічне дзеркало. – Вип. 8. – К., 2011. – С. 384-396.
  16. Історія, пам’ять, ідентичність у романі «Моє століття» Гюнтера Граса // Наукові праці: науково-методичний журнал. – Вип. 152 (164). Філологія. Літературознавство. – Миколаїв, 2011. – С. 10-15.
  17. Роман про митця: генеза й поетика (на прикладі романів «Бляшаний барабан» Гюнтера Граса, «Сестра сну» Роберта Шнайдера, «Парфуми» Патріка Зюскінда) // Тези доповідей Х Міжнародної наукової конференції «Література в літературознавчому континуумі». – Седльце, 2012. – С. 44.
  18. Варіації голоду від Гюнтера Граса // Сучасні літературознавчі студії. Дискурс смаку в літературі і культурі. – Вип. 9. – К., 2012. – С. 45-55.
  19. «Грімові слова» Гюнтера Граса як літературний заповіт // Вісник Львівського університету. Серія Іноземні мови. – Вип. 20. – Львів, 2012. – С. 69-75.
  20. Роман про митця: постмодерна варіація (на прикладі романів «Бляшаний барабан» Гюнтера Граса, «Сестра сну» Роберта Шнайдера, «Парфуми» Патріка Зюскінда) // Питання літературознавства. – Вип. 88. – Чернівці, 2013. – С. 144-156.
  21. Jȩzyk jako narzȩdzie i metoda protestu (na prykładzie wiersza «Co musi być powiedziane» Güntera Grassa) // Materialy II Miȩdzynarodowej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukovej «Opór – Protest – Wykroczenie». – Lublin, 2013. – S. 88-91.
  22. Поетика художнього простору в романі «Гойдалка дихання» Герти Мюллер // Діалогічні обертони: науковий збірник на пошану пам’яті професора Нонни Копистянської. – Львів, 2014. – С. 279-289.
  23. «Мовчання і письмо» у творчості Герти Мюллер // Літературознавчі обрії. – Вип. 20. – К., 2014. – С. 50-55.
  24. Кіноадаптація роману «Бляшаний барабан» Гюнтера Граса // Сучасні літературознавчі студії. У просторі наукового пошуку В. І. Фесенко. – Вип. 11. – К., 2014. – С. 81-91.
  25. Травматичне невимовне в романі Герти Мюллер «Гойдалка дихання» // Сучасні літературознавчі студії. У просторі наукового пошуку В. І. Фесенко. – Вип. 12. – К., 2015.
  26. Мова як знаряддя і метод протесту (на прикладі вірша Гюнтера Граса «Те, що мусить бути сказано») // Opór – Protest – Wykroczenie. – Lublin: Wydawnictwo uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015. – S. 235-247.
  27. Література і живопис: діалог мистецтв у творчості письменників // Revitalizace hodnot: umění a literatura II: týmová monografie. – Brno: Ústav slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 2015. – S. 669-679.
  28. Постать, зіткана із суперечностей // Пережиття: науковий збірник на пошану пам’яті Галини Рубанової. – Львів, 2016. – С. 31-33.
  29. Роль художнього слова в політичному процесі (на прикладі повісті «Зустріч у Тельгте» Гюнтера Граса) // Пережиття: науковий збірник на пошану пам’яті Галини Рубанової. – Львів, 2016. – С. 177-185.
  30. Роль і функції письменницького об’єднання «Група 47» в літературному процесі Німеччини // Вісник Львівського університету. Серія Іноземні мови. – Вип. 23. – Львів, 2016.
  31. Концепт династійного дому (на прикладі роману «Будденброки» Томаса Манна) // Сучасні літературознавчі студії. Феномен дому в літературознавчій перспективі. – Вип. 13. – К., 2016. – С. 82-92.
  32. Мистецтво влади/влада мистецтва, або Чи просто бути офіційним композитором? (на прикладі роману Джуліана Барнза «Шум часу») // Музична фактура літературного тексту: інтермедіальні студії. – Львів: Апріорі, 2017. – С. 293-301.
  33. Зміна поколіннєвої свідомості в сімейному романі Каталін Доріан Флореску «Якоб вирішує любити» // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. – Вип. 6. – Львів, 2018. – С. 108-116.
  34. «Група 47» у літературному процесі Німеччини // Матеріали XV Міжнародної літературознавчої конференції «Інтервали: 1918 – 1968 – 2018 (література/літературознавство)». – Чернівці, 2018. – С. 4-5.
  35. Вплив поколіннєвого фактору на діяльність «Групи 47» // Питання літературознавства. – Вип. 99. – Чернівці, 2019. – С. 36-49.
  36. «За походженням із джазу»: роль джазового мистецтва в житті і творчості Гюнтера Граса. – Львів: Срібне слово, 2019. – С. 154-164.
  37. Львівський джаз з історичної перспективи. – Львів: Срібне слово, 2019. – С. 329-335. Інтерв’ю Софії Варецької з Володимиром Котом і Валентином Учаніним.
  38. Живописність літератури та літературність малярства у творчості подвійно обдарованих митців-експресіоністів // Питання літературознавства. – Вип. 102. – Чернівці, 2020. – С. 134-147.
  39. Художня топографія роду на прикладі роману Каті Петровської «Мабуть, Естер» // Матеріали Міжнародної наукової конференції «Наративи переміщень та географії ідентичностей у художньому дискурсі». – К., 2021. – С. 12-14.
  40. Варецька С. О., Маценка С. П., Мельник Д. М., Тарасюк Я. П. «Душа її і слово не дається під ярмо»: «Кассандра» Лесі Українки крізь призму мовної, міфологічної, соціальної і філософської вини» // Ідеологиня національної аристократії (на пошану від 150-річчя Лесі Українки): збірник наукових праць за матеріалами всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. – Львів, 2021. – С. 298-304.
  41. Феномен каяття й спокути в романі «Траєкторією краба» Гюнтера Граса // Сіверянський літопис.  – № 2 (164). – Чернігів, 2022. – С. 105-110.
  42. «Равлик – це прогрес»: політична програма Гюнтера Граса (на прикладі роману «Зі щоденника равлика») // Матеріали Міжнародної наукової конференції «Співи Землі: біологія та екологія в літературі і культурі». – Бердянськ, 2022. – С. 35-39.
  43. Неповсякденна історія війни (на прикладі роману «Жінка в Берліні») // Česká asociace slavistů a Ústav slavistyky na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. – Брно, 2022.
  44. Варецька С. О., Маценка С. П., Мельник Д. М., Тарасюк Я. П. Наратив вини в «Кассандрі» Лесі Українки // Studia polsko-ukraіńskie. – Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022. – S. 125-140.
  45. Варецька С. О., Маценка С. П., Мельник Д. М., Тарасюк Я. П. Феномен крику у драмі «Кассандра» Лесі Українки // Wrocławska Ukrainistyka. Lingua – Litterae – Sermo. – Wrocław: ATUT, 2022. – S. 341-354.
  46. Роль бренду в літературі (на прикладі творчості Сергія Жадана та Гюнтера Граса) // Тези звітної наукової конференції професорсько-викладацького складу факультету іноземних мов Львівського національного університету імені Івана Франка за 2022 рік з нагоди 125-ліття кафедри французької філології. – Рівне: Волинські обереги, 2023. – С. 153-155.
  47. Медійність голосу у драматичному тексті Лесі Українки // Studia Ucrainica Varsoviensia. – Vol. 11. – № 1. – 2023. – С. 75-93. https://doi.org/10.31338/2299-7237suv.11.5
  48. Особливості просторових топосів у новелі “Ходою краба” Ґюнтера Ґраса // Світова література в літературознавчому дискурсі ХХІ  ст.: збірник матеріалів ХІІІ Міжнародної наукової конференції (Львів, 26-27 жовтня 2023 року) / упоряд.: Л. В. Мацевко-Бекерська, І. А. Сенчук. – Одеса: Олді+, 2023. – С. 43-45.
  49. “Поетика мовчання” у творчості Герти Мюллер // Тези звітної наукової конференції професорсько-викладацького складу факультету іноземних мов за 2023 рік (1-2 лютого 2024 рік). – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2024. – С. 53-55.
  50. Універсальність образу Кассандри // Сіверянський літопис. – № 3. – 2024. – С. 129-135.  https://doi.org/10.58407/litopis.240311
  51. Концепт “Батьківщина” у колажах Герти Мюллер // Modern philology: theory, history, methodology: Scientific monograph. – Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2024. – P. 2. – Chapter 29. – Р. 116-138. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-425-2-29
  52. Інтермедіум Кассандра: Інтермедіальні студії / Світлана Маценка, Ярина Тарасюк, Софія Варецька, Діана Мельник та ін.; графічні ілюстрації Лесі Квик; за ред. Світлани Маценки; відповід. ред. О. Левицька. – Львів: Видавництво “Апріорі”, 2024. – 388 с.; іл. + 36 кольор. іл.
  53. “Кассандра” Лесі Українки: образ, текст, інтермедіальні виміри // Інтермедіум Кассандра: Інтермедіальні студії / Світлана Маценка, Ярина Тарасюк, Софія Варецька, Діана Мельник та ін.; графічні ілюстрації Лесі Квик; за ред. Світлани Маценки; відповід. ред. О. Левицька. – Львів: Видавництво “Апріорі”, 2024. – С. 18-155.
  54. Епістемологічні виміри образу Кассандри: архетипізація, метафоризація, психологізація, прогнозування // Інтермедіум Кассандра: Інтермедіальні студії / Світлана Маценка, Ярина Тарасюк, Софія Варецька, Діана Мельник та ін.; графічні ілюстрації Лесі Квик; за ред. Світлани Маценки; відповід. ред. О. Левицька. – Львів: Видавництво “Апріорі”, 2024. – С. 336-347.

 

 

Біографія

Літературознавець, філолог-германіст. У 2001 р. закінчила факультет іноземних мов Львівського національного університету імені Івана Франка за спеціальністю «Німецька мова та література». 2001-2008 рр. – аспірант, з 2007 р. – асистент, з 2011 р. – доцент кафедри світової літератури факультету іноземних мов Львівського національного університету імені Івана Франка. У 2008 р. захистила кандидатську дисертацію «Барокова парадигма у творчості Гюнтера Граса».

Різне

ВИСТУПИ НА КОНФЕРЕНЦІЯХ

  1. Звітна наукова конференція професорсько-викладацького складу факультету іноземних мов Львівського національного університету імені Івана Франка за 2021 рік на пошану доктора філологічних наук, професора Катерини Яківни Кусько, 3-4 лютого 2022 р. Доповідь “Сучасне переосмислення минулого в романі “Мабуть, Естер” Каті Петровської”.
  2. Міжнародний науковий семінар в Інституті дослідження людини, присвячений творчості Лесі Українки та представленню наукового проєкту “Кассандра Лесі Українки: перформанс тексту” і одному з аспектів дослідження “Оптика війни в Кассандрі Лесі Українки”, 29 листопада 2022 р., Університет м. Клермон-Овернь (Франція).
  3. Методологічний семінар кафедри світової літератури “Читати. Досліджувати. Навчати”, 9 травня 2023 р., м. Львів. Доповідь “Неповсякденна історія війни (роман “Жінка в Берліні”)”.
  4. IV Міжнародна конференція “Слов’янські студії», 29-30 травня 2023 р., м. Миколаїв. Доповідь у співавторстві “Снування світу” в Кассандрі Лесі Українки: міфопоетичний аналіз”.
  5. Міжнародна конференція “Räume als Gattungscodes?: Die deutschsprachige Novelle im ‚Topographical Turn‘ “, 15 листопада 2023 р., м. Бохум (Німеччина). Доповідь “Die Organisation des Raums in Günter Grass‘ Novelle “Im Krebsgang”.
  6. Міжнародна наукова конференція “Milczenie awangardowe”, 20-21 листопада 2023 р., Університет імені Адама Міцкевича, м. Познань (Польща). Доповідь “Twórczość Herty Müller: między pisaniem a milczeniem”.
  7. Міжнародна наукова конференція “Польська й українська література. Ритми модернізації (ХІХ – ХХ – ХХІ століття)”, 22-24 листопада 2023 р., Варшавський університет, м. Варшава (Польща). Доповідь “Історія, памʼять, ідентичність у романі Каті Петровської “Мабуть, Естер”.
  8. Урочиста академія на пошану 100-літнього ювілею з Дня народження професорки Нонни Копистянської, 18-19 квітня 2024 р., Львівський національний університет імені Івана Франка. Доповідь у співавторстві “Організація художнього простору в “Кассандрі” Лесі Українки “.
  9. ХІХ Міжнародна літературознавча конференція “Художній потенціал нефікційної літератури”, 25-26 жовтня 2024 р., Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича. Доповідь “Проблема авторства у нефікційній літературі (на прикладі творчості Едіт Еґер та Марти Гіллерс)”.
  10. V Всеукраїнська наукова конференція “Історія як текст & художній текст як історія (до 100-річчя від дня народження Павла Загребельного)”, 30 жовтня 2024 р., Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара. Доповідь “Художня література як альтернатива історичному дискурсу (на прикладі роману Каті Петровської “Мабуть, Естер”.

***

  1. Публічна онлайн-доповідь у співавторстві “Кассандра – голоси: інсценування мовлення у драмі Лесі Українки”, 28 січня 2022 р. https://www.facebook.com/events/611960639912498/?ref=newsfeed
  2. Публічна онлайн-доповідь у співавторстві “Феномен крику у драмі “Кассандра” Лесі Українки”, 04 лютого 2022 р. https://www.facebook.com/events/311555220942995/?ref=newsfeed
  3. Подкаст для Австрійського бюро кооперації у м. Львів (Kooperationsbüro Lemberg),
    присвячений життєвому і творчому шляху Ельфріде Єлінек https://linktr.ee/podcast_oestlit
  4. Подкаст для Австрійського бюро кооперації у м. Львів (Kooperationsbüro Lemberg),
    присвячений життєвому і творчому шляху Даніеля Кельмана https://linktr.ee/podcast_oestlit
  5. Публічна онлайн-доповідь у співавторстві “Презентація проєкту Еви Мелоун “Кассандра і…”, 21 квітня 2023 р. https://www.facebook.com/events/501376958730031/?ref=newsfeed

 

 

 

Методичні матеріали

Розклад